بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است-اصطلاحات- باید در زمانی که ساخته شده است وبکارمیرود بیاد ملاک واقع شود چون لغات درطول حیات معنای جدید ی پیدامیکند ومعانی سابق را لغات دیگر بیان میکنند-درلغات عربی - فرض کنید که یک چشمه است ویا رودخانه است منبع ومنشا اب دهکده است-حال یک لیوان اب بیان میکردند که این اب خلاصه ونازله ان اب است وبا ان اب اتحاد و وحدت دارد- ارزش اب به موادی که دران است میباشد اب ظرف است واین ظرف نقشی ندارد فقط جاری وساری کننده ان مواد هستند- حال سه چشمه باشد واین سه چشمه باهم دریک جوب بروئد یک لیوان از این اب جوب میگفتند عصاره است عصیره دراصل شیره درخت است که روغن هم گفته شده است اساس درخت را ا نشیره میدانستند که بخشی از این شیره یاروغن ریشه رامیسازد وبخشی تنه درخت میسازد وبرگ رامیسازد وغیره ولی کل شیره میوه رامیسازد که باان عصاره گفته میشود- پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم عصاره پیامبران است بهعلم داخل توجه نداشتند گرچه پیامبر اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم فرمودند علم من نسبت به کل علم پیامبران صلواته الهعلیم الاجمعین مانند وزن یک اب یک سوزن که دردریا فرو کنند نسبت به اب دریا- ولی انهامیزان علمی که از پیامبر ان صلواته الله علیهم الاجمعین به بیرون خارج کرده اندمقایسه شود عصاره علم انبیا اعظام صلواته الله علیهم الاجمعین هستند یعنی علم به مراتب عظیم تراز علوم انبیا اعظام رحمت الله علیهم الاجمعین هستند-امام الزمان علیه صلواته اله علیه والسلم دربین چهارده معصم رحمتالله علیم الاجمعین بیشترعلم ظاهرخواهدکرد لذا دردعا ایشان عصاره معصومین وکل پیامبران صلواته اللهعلیهم الاجمعین بیان شده است درذحالیکه کل معصومین صلواته اله علیم الاجمعین نور واحد هستندولی میزان خروج علم مطرح است حال مخلوق نسبت به خالق نسبت موجود است به وجود مطلق- بعضی معتقد هستند وجودمخلوق همان وجودخداوندمنان است ولی این وجود انچه مایل است ارادهمیکند همان مخلوق خلق میشود اینراهم اتحاد وهم وحدت وجودی میگویند وبعضی معنقد هستند یک مود نسبی وجود بسیط وغیرمادی است که بهان موجود گفته میشود ان مخلوق مطابق خواست الهی خلق میکند فرض کنید هرمخلوق یکپرونده در صفات الهی داشته باشد هرتغیری در پروندخداوندمنان داد صفت ذی الشعور وقدرتمند است د از وجودمخلوق میخواهد چنین کند انهم ظرفیت دارد که چنان کند مثلا انسانی بهاندازه کوه هیمالیا بسازد- اینمعنا نمیده انسان با تمام هیکل در ذات الهی باشد ان وجودهم در ذات الهی نیست ان صفات درذات الهی هستند